Alles komt samen in ons nieuwe logo
Wij waren toe aan een nieuwe website én een nieuw logo. Dat logo moest ons verhaal vertellen. Eenvoudig, met een duidelijke boodschap en passend bij wat Flexian doet en waar we voor staan. Toen wij onze vraag voorlegden aan Wietske, grafisch ontwerpster bij Zowiets, merkte zij meteen op dat onze huisstijl inderdaad wel een ‘update’ kon gebruiken. Ook was vrij snel duidelijk dat het geliefde ‘rood’ van het poppetje zou verdwijnen. Even slikken en weer door. En dat slikken was niet eens echt nodig, want het eindresultaat is prachtig en het past precies bij ons. Ik zal jullie proberen mee te nemen in het verhaal achter het vernieuwde beeldmerk.
4 dimensies van intelligentie
Het beeldmerk van Flexian symboliseert verschillende aspecten in de vorm van de 4 dimensies van intelligentie: rationeel (IQ), spiritueel (SQ), fysiek (FQ) en emotioneel (EQ). Deze dimensies overlappen elkaar en worden samen 1. Mooi aan het getal 4 is dat het staat voor goed kunnen handelen, organiseren en ingewikkelde processen kunnen beheersen. En ook voor verbonden zijn met de wil, vastberadenheid, kracht en materie. Dat past bij Flexian en onze dienstverlening.
Vormen maken weer een nieuwe vorm
De verschillende vormen werken zó goed samen (systeemgericht), zodat ze samen weer een nieuwe vorm creëren. Je kunt er bijvoorbeeld in zien:
• Een bloem: natuurlijke bijdrage, er worden zaadjes geplant en duurzaamheid.
• Een windmolentje: beweging, snelheid, stroom en flexibiliteit.
Veel mensen, veel kleuren
Het kleurverloop gaat van paars, naar blauw, naar nude, naar roze. De kleuren overlappen elkaar ook, zodat er veel kleurschakeringen ontstaan. Dat staat symbool voor veel mensen, veel kleuren.
Paars: wijs, waardig, onafhankelijk, creatief, magisch, ambitieus en luxe.
Blauw: betrouwbaar, loyaal, zelfverzekerd, intelligent, waar, stabiel en de diepte ingaan.
Nude/roze: tijdloos, menselijk, sensitief, zacht en kwetsbaar.
Wit: de pure essentie, zuivert, reinigt en versterkt. In de kern is het logo (kristal)wit, een mix van alle kleuren van de regenboog. Geloven dat de opdrachtgever ons in de kern niet nodig heeft is de reden dat deze kern ‘zuiver’ wit is.
Woordmerk in combinatie met beeldmerk
Er gebeurt veel in het beeldmerk – wat vorm en kleur betreft – daarom is de rust gezocht en gevonden in het woordmerk. De letters van Flexian bestaan allemaal uit kleine letters, om de zachtheid (de menselijke aanpak) te accentueren. Maar tegelijkertijd in een krachtig paarse kleur die waardigheid uitstraalt. En dan de ‘kers’ op de taart voor de oplettende kijker: de kern van het beeldmerk vormt het puntje op de i.
Alles komt samen in ons nieuwe logo
In eerste instantie was het wel wat: ons oude logo te zien veranderen in ons nieuwe logo. Dat kwam vooral door het grote contrast met het oude logo, maar we hebben het vrij snel met zijn allen omarmd. Het kan ook niet anders, want dit logo laat zien wie wij zijn en geeft ons alle vrijheid om te worden wie we voor ogen hebben.
door: Loes Heldens